Podcastimme ensimmäisessä jaksossa pohdimme yhdessä vieraamme, Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professorin Minna Halmeen kanssa sitä, miten voi selvittää, onko vastuullisena esittäytyvä yritys oikeasti vastuullinen.
Vastuullisuuden voi näin karkeasti jakaa yrityksen vastuuseen sen sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristövaikutuksista. Listasimmekin tähän simppeleitä keinoja, joilla kuka vain voi lähteä selvittämään, onko vastuullisuuden peruspalikat kunnossa riippumatta yrityksen toimialasta.
1. Päästöt esiin – mikä on yrityksen hiilijalanjälki?
Hiilijalanjälki ja -päästöt ovat asia, joka koskee paitsi meitä kansalaisia myös yrityksiä toimialasta riippumatta. Siksi yksi keino selvittää, onko yritys kartalla omista ilmastovaikutuksistaan, on selvittää, mittaako yritys omia päästöjään ja kertooko niistä läpinäkyvästi. Ja tämän ei pitäisi olla mitää salapoliisityötä, vaan hiilijalanjälki ja se mistä se koostuu tulisi olla näkyvillä yrityksen verkkosivuilla.
2. Pätäkän kohtalo – mihin yrityksen voitot menevät?
Vastuullinen yritys käyttää voittojaan tulonjaon lisäksi myös tutkimus- ja tuotekehitykseen, joilla taataan yrityksen tulevaisuus. Myös se, kuinka paljon yritys maksaa yhteisöveroa kertoo siitä, kuinka yritys kantaa vastuuta yhteiskunnan eteen.
3. Hyvinvoinnin ja tasa-arvon nimeen – mikä on työntekijöiden asema?
Työhyvinvointikyselyt ja työtyytyväisyys kertovat paljon, miten yritys ottaa vastuuta työntekijöistään. Vastuullisuuden kannalta yksi olennainen asia on myös palkkatasa-arvo, jota voi selvittää sillä, kuinka paljon yritys maksaa ylimmälle johdolle suhteessa työntekijöihin sekä kuinka paljon palkkaa naiset saavat suhteessa miehiin. Tätä yritykset raportoivat toistaiseksi melko vähän. Jos tietoja ei löydy, kannattaa kuitenkin kysyä! Vastuullisuudesta työnantajana kertoo myös se, onko työllistääkö yritys vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä tai vaikeasti työllistettäviä.
4. Läpi näkyy – kuinka avoin yritys on?
Avoin yritys raportoi omasta vastuullisuudestaan, mutta ei pelkästään onnistumisten kautta vaan tuo esiin myös parantamisen paikkoja. Avoin yritys on halukas vuoropuheluun, mikä luonnollisesti lisää luottamusta siitä, että yritys haluaa kehittää omaa toimintaansa. Niinkuin Halmekin sanoi, että on parempi viestiä näistä asioista vaikka vähän kökösti kuin ei ollenkaan!
Lisää turinaa yritysvastuusta ja sen tunnistamisesta Yritykset ovat ahneita viherpesijöitä -blogikirjoituksessa sekä Pesula-podcastin ensimmäisessä jaksossa, jonka voi ottaa kuunteluun alta!